Zde může být vaše reklama.
Středa 24.4.
Svátek má Jiří
Menu

Vyberte jméno zrekonstruované historické lodi

Vyberte jméno zrekonstruované historické lodi

foto: Brno

27. 02. 2020 - 09:00

Obyvatelé města Brna budou moci v průběhu března rozhodnout o novém pojmenování lodi postavené v letech 1954 až 1955 zaměstnanci dopravního podniku. Loď původně nesla název Moskva, ale v roce 1992 byla na žádost tehdejšího primátora přejmenována na Dallas. Po vyřazení historické lodi z provozu však jméno Dallas převzala nová loď, a proto je po rekonstrukci historického plavidla potřeba vybrat nové jméno.

 

Po konzultaci s památkáři byly jako možné varianty pojmenování zvolileny názvy Moskva, Bratislava a Morava. Moskva je historické jméno zrekonstruované lodě, Bratislava by se držela tradice, kdy stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst. Morava zase představuje odkaz na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1964 provoz lodní dopravy na přehradě.

Anketa o nové pojmenování znovuzprovozněné lodi Dallas se uskuteční od 1. do 31. března na webu Brno iD. Hlasovat mohu pouze lidé s plně ověřeným „FULL“ účtem. Dalším způsobem, jak hlasovat, je osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena a Turistického informačního centra na Panenské. Ve všech případech mohou hlasovat pouze lidé starší 15 let s trvalým pobytem v Brně. Výsledky ankety budou závazné.

Nově pojmenovaná loď se do stávající flotily zařadí v průběhu letních měsíců letošního roku.

Historie lodi

Dvoupalubovou elektrickou motorovou osobní loď Moskva začali svépomocí stavět zaměstnanci dopravního podniku v roce 1954, do provozu byla uvedena o rok později. V letech 1981 až 1985 byla rekonstruována a v pravidelném provozu sloužila do konce plavební sezóny 2011. Na počest nového partnerského města byla v roce 1992 přejmenována na Dallas. Loď byla v pravidelném provozu do konce plavební sezóny 2011. K vyřazení z Rejstříku plavidel Státní plavební správy došlo 19. 2. 2013. V květnu 2013 byla loď v souladu se zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění prohlášena Ministerstvem kultury České republiky za kulturní památku pod evidenčním listem movité kulturní památky pořadové číslo 105128.

V březnu roku 2016 byl, a to mimo jiné v souvislosti s probíhajícím programem DPMB, a. s., na provoz retro vozidel, zahájen proces možného znovuzprovoznění plavidla. Po konzultaci s dotčenými institucemi (Státní plavební správa, Národní památkový ústav atd.) byla zadána a následně zpracována studie proveditelnosti rekonstrukce plavidla. Studie posoudila možnost zpětného uvedení lodě do provozu, tj. provedení základního porovnání charakteristických prvků konstrukce s požadavky platné legislativy, návrh řešení se zohledněním statutu kulturní památky a rámcově ohodnocení investičních nákladů rekonstrukce. Navržený postup rekonstrukce byl akceptován mj. Národním památkovým ústavem.

Práce, které probíhají od jara loňského roku, zahrnují opravu hlavní paluby (výměnu původní dřevěné za ocelovou plynotěsnou), kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky (ocelové opláštění podponorové části plavidla), vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému a další úkony. Prioritou je v celém projektu oprav rekonstrukce stávajících částí – například opravy hlavního pohonu (původního elektromotoru Škoda TIS) nebo původních oken z tramvají. Prvky, které nebude možné zachovat, jsou nahrazovány novými dle dobové situační studie tak, aby se v nejvyšší možné míře podobaly původním. Všechny fáze rekonstrukce, od schvalování projektu až po samotnou realizaci, probíhají pod dohledem několika subjektů: Národního památkového ústavu v Brně, Odboru památkové péče Magistrátu města Brna, inspekční organizace Československý Lloyd a vedení DPMB. 

Ke dni 31. 10. 2019 byly realizovány nejnáročnější části oprav. Jde o etapu, během které se prováděla výměna a tvarování žebrování a dnové a boční obšívky, oprava vodotěsných přepážek, montáž nové plynotěsné hlavní paluby, vyrovnání deformovaných částí tělesa a podobně. Další práce budou mj. na instalaci požární a sanitární soustavy nebo kormidelního a kotevního zařízení. Na základě harmonogramu prací zhotovitele dle uzavřené smlouvy platí, že loď se do stávající flotily zařadí do 30. 6. 2020.

Celkové náklady na rekonstrukci činí 15,6 mil Kč. V částce 5 000 000,- Kč je projekt spolufinancován z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech Ministerstva pro místní rozvoj. Renovaci provádí společnost JESKO CZ s. r. o., Pardubice – Studánka.

Další články